Її величність Мнемозина, або що потрібно знати для тренування пам'яті

В історії людства завжди були люди, які мали феноменальну пам'ять, наприклад, Олександр Македонський пам'ятав імена всіх своїх воїнів, а академік Абрам Іоффе знав напам'ять усю таблицю логарифмів. Вольфгангу Амадею Моцарту достатньо було почути музичний твір лише один раз, щоб не лише виконати, а й відтворити його на папері. Такою ж досконалою музичною пам'яттю володів і Сергій Рахманінов. Вінстон Черчіль знав напам'ять майже всього Шекспіра, а Білл Гейтс пам'ятає сотні кодів, створеної ним, операційної системи.

Проблема пам'яті привертала увагу людей в усі часи. У давніх греків навіть була богиня пам'яті Мнемозина - мати дев'ятьох муз наук і мистецтв. Адже лише завдяки пам'яті людина накопичує свій досвід, одержує знання, уміння та навички. Пам'ять - це основа особистості.

За статистикою людина використовує не більш ніж 10 % можливостей своєї пам'яті. Тож 90 % "марнуються", тому що ми не вміємо користуватися природними процесами запам'ятовування. Сьогодні ми вирішили зупинити вашу увагу на трьох основних законах запам'ятовування - враженні, повторюванні та асоціації.

Найтриваліше враження - зорове враження

Нерви, що ведуть від ока до мозку, у двадцять разів грубіші порівняно з тими, які йдуть від вуха до мозку. Тому перша порада - усе, що хочете запам'ятати, уявляйте! Користуйтеся ілюстраціями, замальовуйте самі. Ця порада стосується будь-якого виду діяльності. Не можна знати того, чого ви не уявили. Отже якщо у вас проблеми з вивченням історії - уявляйте себе учасником подій та історичних сцен.

Наступний закон запам'ятовування - повторювання

Тисячі студентів-мусульман знають напам'ять Коран саме за допомогою повторювання. Недарма ж кажуть, що повторення мати учіння. Фахівці радять робити перерви між повторенням матеріалу. Не повторювати матеріал або поезію більше ніж чотири рази поспіль. Краще зробіть це через одну - дві години. Тоді буде зрозуміло, що зафіксувалось у пам'яті, а що потрібно ще раз проглянути.

І, нарешті, третій закон - асоціація

Зміст пам'яті полягає у встановленні зв'язків між предметами і явищами. Ці зв'язки називають асоціативними або асоціаціями (в перекладі з латинської - з'єднання, зв'язок). Єдиний спосіб надійно запам'ятати певний факт - пов'язати його з іншим. Наприклад, уявіть, що сьогодні вам треба забрати з майстерні взуття, зайти в крамницю, підстригтися і віднести поточити ножиці. Якщо ви вранці намалюєте собі уявно картинку, як перукар у рваному взутті стриже вас тупими ножицями у крамниці, будьте впевнені — жодну з цих справ ви не забудете виконати.

Постійно тренуйте пам'ять - намагайтеся перед сном перекрутити події дня у зворотному порядку, вивчайте вірші чи іноземні слова, намагайтеся розкласти отриману інформацію по поличках, як у шухляди стола. Тобто, будьте свідомими, зосередженими на тому, що робите.

Велика наука відчувати життя "тут і зараз", цінувати кожну його хвилинку, тому не марнуйте його на бездумне заучування - будьте свідомими, навчайтесь усвідомлено, із задоволенням!

Забувати теж корисно!

Забування - процес, протилежний запам'ятовуванню. Він полягає у втраті чіткості уявлення подій, фактів та зменшенні обсягів запам'ятованого.

В основі забування лежить старання тимчасових нервових зв'язків. Завдяки забуванню ми маємо можливість зберігати у пам'яті те, що дійсно для нас цінне та важливе. На думку вчених, забування запобігає перевантаженню мозку, сприяє адаптації до нових умов, виробленню нових навичок внаслідок старання в пам'яті старих моделей. Отож, пам'ять ніби сама регулює навантаження, готується до прийому нової інформації. При цьому стара інформація не зникає безслідно, а переходить із активної пам'яті в пасивну, звідки її інколи вдається витягнути.

Експериментально доведено, що найшвидше забувається матеріал одразу після вивчення. Вивчене має вилежатися. Тому перед іспитом гарно відпочиньте, а матеріал вивчайте поступово і готуйтеся заздалегідь.

Всі хочуть поліпшити свою пам'ять. Але мало хто докладає до цього зусиль. Одна з причин цього - брак інформації про способи досягнення такої мети/

Цікавість - це пізнавальна активність, яка забарвлена позитивними емоціями та увагою. Завжди починайте із зацікавленості та уважності. Формуйте у собі здатність знаходити щось цікаве, навіть, у нудній справі.

Запам'ятовуються найкраще ті події і явища, які мають особливе значення для людини, тобто ті, що представляють для неї і певний інтерес. Усе, що ви побачили, почули, відчули - запам'яталося. Така налаштованість допомагає регулювати процес запам'ятовування, не відволікаючись на думки про можливі невдачі.

Легко пригадується те, що уявили. Не заучуйте уроків, а уявляйте щось цікаве: це допоможе пригадати потрібну інформацію. Вивчаючи географію - мандруйте разом з авторами, бо вони написали тільки про те, що змогли уявити самі.

Кiлькiсть переглядiв: 615

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.